Μηνιαία μαθητική εφημερίδα  των μαθητών των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικό Σχολείο Ριζού 

Έτος 5ο  

Φεβρουάριος 2001  

Αριθμός Φύλλου 42

Πίσω                                          Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΗΜΕΡΑ

 Μια εκδρομή στα Τρία- Πέντε Πηγάδια

Μια επίσκεψη στο Δημαρχείο Σκύδρας

Πρώτες βοήθειες - Τι πρέπει να υπάρχει στο φαρμακείο μας

Ο Ερυθρός Σταυρός 

Η γιορτή της γυναίκας

Η γυναίκα σήμερα στην Ελλάδα και στον κόσμο 

Δικαιώματα εργαζόμενων γυναικών 

Στην Ξάνθη με την ομάδα βόλεϊ του Αριστοτέλη Σκύδρας

  Απογραφή 2001

  Κατάσταση πληθυσμού της Ελλάδας

 Το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω είναι αστυνομικός

 Ανέκδοτα

Ψυχαγωγία


ΜΙΑ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΑ ΤΡΙΑ - ΠΕΝΤΕ ΠΗΓΑΔΙΑ
Ο Ποντιακός Σύλλογος Ριζού οργάνωσε την Κυριακή 4 Μαρτίου μια εκδρομή στο χιονοδρομικό κέντρο Τρία - Πέντε Πηγάδια.
Όταν φτάναμε στο χιονοδρομικό κέντρο, δε βλέπαμε καθόλου χιόνι στα χαμηλά. Χιόνι υπήρχε μόνο στην κορυφή. Κατεβήκαμε από το λεωφορείο και πήγαμε όλοι στο μπουγατσάδικο που υπήρχε εκεί. Αφού φάγαμε κάτι, πήγαμε όλα τα παιδιά στο λιφτ και ρωτήσαμε έναν κύριο που ήταν υπεύθυνος εκεί, αν μπορούμε ν' ανεβαίνουμε με τα πόδια στο βουνό και να κατεβαίνουμε κάνοντας τσουλήθρα. Τελικά ανεβήκαμε και κατεβήκαμε γλιστρώντας στο χιόνι και παίζοντας χιονοπόλεμο.
Μετά από μια ώρα βαρεθήκαμε όλοι κι έτσι παρακαλέσαμε τις μαμάδες μας ν' ανεβούμε στα λιφτ. Οι μαμάδες λέγανε όχι, γιατί η απόσταση από το σημείο επιβίβασης έως την κορυφή ήταν 1,5 με 2 χμ. Μετά από πολλές προσπάθειες είπαν το "ναι" κι έτσι ανεβήκαμε. Μερικοί φοβόντουσαν πολύ, γιατί στις κολόνες που κρατούσαν τα συρματόσχοινα του λιφτ ταρακουνιόνταν και σου ερχόταν αναγούλα.
Μόλις κατεβήκαμε από το λιφτ πήγαμε σε μια καφετέρια, γιατί περιμέναμε να φέρουν την βιντεοκάμερα και τη φωτογραφική μηχανή. Σε 5 λεπτά έφτασαν και βγήκαμε για να τραβήξουμε φωτογραφίες και διάφορες σκηνές με την κάμερα. Έπειτα ανεβήκαμε πάλι στο λιφτ για την επιστροφή.
Μετά από τα Τρία - Πέντε Πηγάδια πήγαμε στα GOODY'S της Νάουσας. Εκεί φάγαμε και ο κ. Λάζαρος, ο πρόεδρος του Συλλόγου, μας άφησε για μισή ώρα να βγούμε έξω και να πάμε καμιά βόλτα.
Ύστερα από τα GOΟDY'S πήγαμε στον Άγιο Νικόλαο, πάλι στη Νάουσα. Πριν κατεβούμε από το λεωφορείο, ο κ. Λάζαρος μας είπε πως η ώρα ήταν 1.45 μ. μ. και θα έπρεπε να είμαστε πίσω στις 4.00 μ. μ. Εμείς αφού κατεβήκαμε πήγαμε να δούμε τα μαγαζιά που υπήρχαν στον Άγιο Νικόλαο. Μετά πήγαμε να αγοράσουμε παγωτό, πήγαμε στο τρενάκι και κάναμε μια βόλτα μέσα στο δασάκι, πήγαμε στη λίμνη με τις πάπιες και τις πέστροφες. Κατόπιν πήγαμε στην παιδική χαρά, στα συγκρουόμενα αυτοκινητάκια και όσοι ήθελαν ξάπλωναν κάτω στο γρασίδι ή πήγαιναν στις καφετέριες.
Μόλις πήγε 4.00 μ. μ. στενοχωρηθήκαμε γιατί έπρεπε να φύγουμε. Είχαμε περάσει ωραία και θα θέλαμε να μείνουμε κι άλλο. Με βαριά καρδιά πήραμε το δρόμο για το γυρισμό.

Μπούπε Βαγγελιώ (ΣΤ΄ Τάξη)

 

Μεταφορά στά περιεχόμενα  

ΜΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΣΚΥΔΡΑΣ
Την Πέμπτη 8 Μαρτίου επισκεφτήκαμε το Δημαρχείο της Σκύδρας. Έξω από το δημαρχείο, σ' ένα κιόσκι, ήταν μια κυρία που μοίραζε φυλλάδια και καρφίτσες για τη γιορτή της γυναίκας που ήταν εκείνη την ημέρα.
Περιμέναμε έξω από το Δημαρχείο τον κ. Αντιδήμαρχο για να μας ξεναγήσει. Μπροστά στην πόρτα υπήρχε μια Κινητή Μονάδα Αιμοληψίας στην οποία πήγαινε ο κόσμος και έδινε αίμα.
Όταν ήρθε ο κ. Αντιδήμαρχος μας πήγε στο γραφείο του όπου μας κέρασαν χυμούς. Αφού ήπιαμε τους χυμούς συζητήσαμε μαζί του για τα προβλήματα του χωριού μας. Κάποια παιδιά έκαναν παρατηρήσεις για κάποια προβλήματα που δεν έχουν λυθεί.
Μετά τη συζήτηση πήγαμε και είδαμε τις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δήμου. Δίπλα απ' το γραφείο του κ. Αντιδημάρχου υπήρχε το γραφείο της διευθύντριας του προσωπικού και πιο δίπλα το γραφείο της γραμματέα του Δημάρχου. Απέναντι ήταν το γραφείο του Δημάρχου. Δίπλα απ' αυτό είναι το γραφείο όπου γίνονται οι μελέτες για τα διάφορα έργα που πραγματοποιούνται στο Δήμο.
Μετά κατεβήκαμε στο ισόγειο και πήγαμε στο Ληξιαρχείο όπου εκεί γράφονται οι γεννήσεις, οι γάμοι, οι βαφτίσεις, οι θάνατοι κ.ά. Εκεί μια κυρία μας έδειξε πώς γίνεται το Πιστοποιητικό γέννησης. Μα άλλη κυρία μας έδειξε το Μητρώο Αρρένων. Σ' αυτό το βιβλίο γράφονται τα αγόρια μόλις γεννιούνται. Μας εξήγησε πως ο καθένας μας είναι γραμμένος στα Δημοτολόγια σε μια μερίδα. Μερίδα είναι η οικογένεια.
Αφού τελείωσε η ενημέρωσή μας επιστρέψαμε το σχολείο.

Σελίδου Μαρία Τερέζα, Φαντίδου Μαρία (Ε΄ Τάξη)
Ιωάννου Μαρίνα (ΣΤ΄ Τάξη)

Μεταφορά στά περιεχόμενα

14 ΦΛΕΒΑΡΗ-Η ΜΕΡΑ ΤΩΝ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΩΝ

14 Φεβρουαρίου...

«Γιορτάζουμε την ομορφότερη ίσως γιορτή, τη γιορτή των ερωτευμένων. Εκφράστε την αγάπη σας στο ταίρι σας με ένα δώρο τρυφερό, πρωτότυπο και πολύ προσωπικό. Χρόνια πολλά σε όλους που αγαπούν.»

Κάπως έτσι ξεκινάει το "Συναξάρι" ενός ξενόφερτου στον Ελλαδικό χώρο "Αγίου" που το όνομά του το έμαθαν και το προφέρουν ακόμα και τα νήπια. Βαλεντίνος λέγεται και "γιορτάζεται" στις 14 Φλεβάρη, ημέρα των ερωτευμένων όπως την αποκαλούν.

Ψάχνοντας το ορθόδοξο εορτολόγιο πουθενά δεν υπάρχει τέτοιος Άγιος, με τέτοιο όνομα και που η γιορτή του σημαίνει και γιορτή των ερωτευμένων. Αντίθετα ανοίγοντας περιοδικά "ποικίλης ύλης" όπως λέγονται, βλέπεις αφιερώματα, ρεπορτάζ, αγορές-προπάντων αγορές- γι’ αυτήν τη μέρα.

Κάπως έτσι μπήκε στην ορθόδοξη ζωή μας αυτός ο δυτικός "Άγιος" και προσπαθεί να στεριώσει στην παράδοση μας. Ένας "Άγιος" που δεν τον γνωρίζουμε, δεν τον γνωρίσαμε ποτέ, δεν μάθαμε τίποτε για τη ζωή του.

Σχεδόν όλα τα μαγαζιά με είδη δώρων, τα ανθοπωλεία και τα ζαχαροπλαστεία ντύνονται στα κόκκινα, το χρώμα του πάθους και του έρωτα καλώντας τους ερωτευμένους όλων των ηλικιών μ’ ένα μικρό ή μεγάλο σε αξία δώρο, ένα μπουκέτο λουλούδια ή μια τούρτα σε σχήμα καρδιάς να θυμίσουν στο έτερόν τους ήμισυ τα αισθήματα που τρέφουν γι’ αυτό. Ο Άγιος Βαλεντίνος αποδεικνύεται κατ’ αυτό τον τρόπο ο πλέον εμπορικός και κερδοφόρος άγιος για τα καταστήματα που μπορούν να εκμεταλλευτούν τον εορτασμό του.

Τα είδη που παρουσιάζουν ζήτηση αυτή την ημέρα και που θα βρει κανείς σε αφθονία είναι τα λουλούδια (κατά κύριο λόγο κόκκινα τριαντάφυλλα και συνθέσεις με κυρίαρχο χρώμα το κόκκινο), τα γλυκά (τούρτες και σοκολατάκια σε σχήμα καρδιάς) και τα διάφορα λούτρινα ζωάκια ή καρδούλες που συνοδεύονται από μηνύματα αγάπης και έρωτα.

Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που βλέπουν με περισσότερο "πεζό" τρόπο την γιορτή και προτιμούν να δωρίσουν στον αγαπημένο ή την αγαπημένη τους είδη ένδυσης ή ακόμα και κοσμήματα.

Στο "παιχνίδι" του Έρωτα μπήκαν επίσης και ορισμένα ταξιδιωτικά γραφεία που προσφέρουν  εκδρομές για ερωτευμένους.

Όπως και να έχουν πάντως τα πράγματα ένα είναι βέβαιο για τον καθολικό Άγιο Βαλεντίνο. Ότι, δηλαδή, ο κόσμος πιστεύει σ’ αυτή τη γιορτή όχι γιατί θεωρεί πως πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο και αναγνωρισμένο Άγιο, αλλά γιατί αποτελεί γι αυτόν μια καλή ευκαιρία να εκδηλώσει τα συναισθήματα του, που τις υπόλοιπες ημέρες καταπνίγει η καθημερινότητα και η ρουτίνα. (Χ. Κ.)

 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΚΥΔΡΑΣ

Την Κυριακή 25 Φεβρουαρίου ο Δήμος μας οργάνωσε  παρέλαση αρμάτων. Κάλεσε τα δημοτικά διαμερίσματα να πάρουν μέρος σ’ αυτή την εκδήλωση. Τα άρματα που συμμετείχαν ήταν 33. Το χωριό μας πήρε μέρος με 4 άρματα που είχαν τα εξής θέματα: «Η λίμνη των κύκνων», «Το σύνδρομο των Βαλκανίων», «Τσιγγάνικο καραβάνι» και «Τρελές αγελάδες».

Μερικά από τα άλλα θέματα που πήραν μέρος στην παρέλαση και μας άρεσαν ήταν «Τα πίκατσου» και «Σπανιόλες και ταυρομάχοι» που κατέβασαν τα Σεβαστιανά, «Οι παπαροκάδες» που κατέβασε το Λιποχώρι, «Χάνσελ και Γκρέτελ» και «Οι πυραμίδες της Αιγύπτου» από το  Αρσένι, ο «Γάμος στο γηροκομείο»  και 

«Το χρηματιστήριο από την Πετριά. Υπήρχαν και δύο παρουσιαστές που παρουσίαζαν το κάθε άρμα και μιλούσαν μ’ αυτούς έπαιρναν μέρος.

Στο τέλος πέρασε το άρμα που κουβαλούσε το «Βασιλιά Καρνάβαλο» τον οποίο στη συνέχεια έκαψε ο δήμαρχος κ. Χοϊδης. Στη διάρκεια της καύσης του «Βασιλιά Καρνάβαλου» μοιράζανε σουβλάκια και κρασί σ’ όλο τον κόσμο.

Το Σχολείο μας για δύο συνεχόμενα χρόνια έπαιρνε το πρώτο βραβείο. Φέτος όμως βραβείο δεν υπήρχε. 

Παναούσης Αριστοφάνης(Ε΄ Τάξη), Αθανασιάδου Βέτα, Κακλαμάνου Ελισάβετ (ΣΤ΄ Τάξη)

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΠΑΡΤΙ ΜΑΣΚΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

Την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου είχαμε στο σχολείο μας πάρτι μασκέ. Το πάρτι περιλάμβανε χορό, τραγούδι και διαγωνισμό αμφίεσης. Τα παιδιά της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης ετοίμασαν τον μπουφέ.

Η αίθουσα στην οποία έγινε το πάρτι ήταν στολισμένη με μπαλόνια και σερπαντίνες. Όλα τα παιδιά είχαν από ένα πακέτο σερπαντίνες τις οποίες πετούσαν και γέμισαν την τάξη από τη μια γωνιά ως την άλλη.

Μετά το χορό οι δάσκαλοι μας είπαν να μπούμε σε μια σειρά και διαλέγαμε γλυκά και αλμυρά κάθε είδους καθώς και αναψυκτικά.

Ακολούθησε έξω στην αυλή ο διαγωνισμός. Τα παιδιά όλων των τάξεων χόρεψαν από ένα τραγούδι. Μια επιτροπή από παιδιά διάλεγε τον καλύτερο «μασκαρά» αλλά και χορευτή από κάθε τάξη. Τέλος οι νικητές από κάθε τάξη χόρεψαν για άλλη μια φορά. Τελικοί νικητές ήταν η Νατάσα η Σελίδου (1η), η Αντωνία η Σελίδου (2η) και ο Γιάννης ο Χαραλαμπίδης (3ος). Οι τρεις νικητές πήραν δώρο από ένα βιβλίο.

Σ’ αυτό το πάρτι διασκεδάσαμε και χορέψαμε πολύ και γι’ αυτό θα μας μείνε αξέχαστο.

 

Βασιλειάδης Τάσος, Μπούπε Βαγγελιώ, Σιδηρόπουλος Γιώργος (ΣΤ΄ Τάξη)

Κερμανίδης Θεόδωρος (Ε΄ Τάξη)

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ

ΤΟ Σάββατο 24 Φεβρουαρίου και ώρα 4.00 μ. μ. έγινε στο χωριό η παρέλαση των αρμάτων που έφτιαξε το χωριό μας για το φετινό καρναβάλι. Τα άρματα ήταν τέσσερα.

Το πρώτο άρμα που παρέλασε ήταν «Οι τρελές αγελάδες» που οργάνωσε το δημοτικό διαμέρισμα του Ριζού. Σ’ αυτό το άρμα συμμετείχαν κάποια παιδιά που φορούσαν τις στολές των «τρελών» αγελάδων, ένας τσοπάνος που τις έβοσκε και ένας κρεοπώλης που, τάχα, τις έσφαζε.

Το δεύτερο άρμα ήταν «Η λίμνη των κύκνων» που ετοίμασε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων. Σ’ αυτό το άρμα συμμετείχαν σχεδόν όλα τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου και του Νηπιαγωγείου. Τα παιδιά φορούσαν μια στολή κι έμοιαζαν με κύκνους. Υπήρχε επίσης ο Πρίγκιπας Ζίγκφριντ, η πριγκίπισσα Οντέτ, ο κακός μάγος Φον Ρόθμπαρτ και η κόρη του Οντίλ.

Τρίτο ήταν το «Τσιγγάνικο Καραβάνι» του Ποντιακού Συλλόγου. Τα παιδιά φορούσαν ρούχα όμοια με τις τσιγγάνες και κρατώντας ένα ντέφι στο χέρι χόρευαν τσιφτετέλι. Μερικοί έπαιζαν όργανα και το «Ντάτσουν» και το κάρο τους ήταν φορτωμένα χαλιά και διάφορα πράγματα που πουλάνε οι τσιγγάνοι.

Τελευταίο ήταν το άρμα του Αγροτικού Συλλόγου «Το σύνδρομο των Βαλκανίων». Τα παιδιά ντυμένα με στρατιωτική στολή παράσταιναν τους στρατιώτες του ΝΑΤΟ. Πάνω στο άρμα υπήρχαν τρεις πύραυλοι και στο τζιπ κάθονταν 4 αξιωματικοί.

Εμάς μας εντυπωσίασαν όλα τα άρματα και επιθυμούμε και του χρόνου τα άρματα του χωριού μας να είναι εντυπωσιακά όπως και φέτος.

Κελεσίδου Αγγέλικα, Παρασκευαδέλη Άννα, Σελίδου Νατάσα (ΣΤ΄ Τάξη)

Σελίδου Αντωνία (Ε΄ Τάξη) 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος γιορτάσαμε την Καθαρή Δευτέρα και ο Ποντιακός Σύλλογος οργάνωσε μια εκδήλωση.

Από το βράδυ της Κυριακής οι γυναίκες ετοίμασαν τη φασολάδα. Το πρωί της Δευτέρας ο καιρός χάλασε κι έτσι τα γκρουπ του Ποντιακού Συλλόγου δε χόρεψαν στο προαύλιο της εκκλησίας όπως είχαν προγραμματίσει. Το συμβούλιο αποφάσισε να χορέψουν στο Κέντρο Νεότητας. Μετέφεραν τα τραπέζια και τις καρέκλες στην αίθουσα του κέντρου και οι γυναίκες του συμβουλίου άρχισαν να τα στρώνουν και να σερβίρουν τις λαγάνες, τα τουρσιά και τους χαλβάδες.

Στις 12.00 ακριβώς άρχισαν να χορεύουν τα γκρουπ του Συλλόγου. Μόλις τελείωσαν ακολούθησε μεγάλο γλέντι που κράτησε μέχρι τις 1.30 μ. μ. οπότε και ο κόσμος άρχισε να φεύγει.

 

Παυλίδου Αθηνά, Σελίδου Μαρία Τερέζα (Ε΄ Τάξη)

Αθανασιάδου Βέτα, Ιωάννου Μαρίνα (ΣΤ΄ Τάξη) 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΩΝ ΠΑΠΠΟΥΔΩΝ ΜΑΣ (ΜΕΡΟΣ Δ΄)

ΤΟ ΜΑΝΤΗΛΑΚΙ

Παιζόταν από δύο ομάδες που είχε η καθεμιά από τρία παιδιά και πάνω. Ένα παιδί ήταν η «μάνα» που κρατούσε το μαντήλι με τεντωμένο χέρι μπροστά της. Τα παιδιά, που είναι χωρισμένα σε δύο ομάδες, είναι μπροστά στη «μάνα», λίγο στο πλάι και σε σειρά η μια ομάδα από τη μια μεριά και η άλλη  από την άλλη. Το κάθε παιδί είχε και έναν αριθμό π. χ. τον αριθμό 1 είχε ένα παιδί από τη μια ομάδα, αλλά και ένα από την άλλη ομάδα. Η «μάνα» κρατούσε το μαντήλι μπροστά της και φώναζε να έρθει π. χ. το νούμερο 1. Τότε έτρεχαν και από τις δύο ομάδες τα παιδιά που είχαν το νούμερο 1, πήγαιναν κοντά στο μαντήλι και προσπαθούσαν να το πάρουν χωρίς να τους πιάσει ο αντίπαλός τους. Αν δεν προλάβαινε κανένας απ’ τους δυο να πάρει το μαντήλι και να φύγει, έβαζαν το χέρι τους ο ένας πίσω από την πλάτη του άλλου, ώστε, αν το έπιανε ο ένας και προσπαθούσε να φύγει, να τον πιάσει. Αν έπιανε το ένα παιδί τ’ άλλο δεν έχανε ούτε έβγαινε από το παιχνίδι. Το παιχνίδι συνεχιζόταν κανονικά ώσπου τα παιδιά να βαρεθούν.

*       *       *

Η ΜΕΛΙΣΣΑ

Σ’ αυτό το παιχνίδι έπαιζαν όσα παιδιά ήθελαν. Δυο παιδιά ήταν αντίπαλοι και συνεννοούνταν μυστικά τι θα είναι ο καθένας π. χ. Πόντιος ή Τούρκος, τριαντάφυλλο ή γαρίφαλο κ.λπ. Τα παιδιά μπαίνανε το ένα πίσω από το άλλο και περνούσαν ανάμεσα από τα δύο παιδιά (οι «μάνες») τα οποία μια χτυπούσαν παλαμάκια και μια χτυπούσαν τα χέρια μεταξύ τους και τραγουδούσαν:

«Περνά, περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα παιδόπουλα.

Εγώ είμαι ο Γιάννης ο καπετάνης, δε βρίσκω πόρτα για να περάσω».

Και, όταν τελείωνε η σειρά, έπιαναν το τελευταίο παιδί και το ρωτούσαν π. χ. Πόντιος ή Τούρκος; Αν το παιδί έλεγε Πόντιος, πήγαινε πίσω από το παιδί που είχε διαλέξει αυτό το όνομα ή αν έλεγε Τούρκος πίσω από το παιδί που είχε διαλέξει το όνομα Τούρκος. Όταν τελείωναν όλα τα παιδιά της σειράς, ερχόταν η ώρα να τραβήξει η μια ομάδα την άλλη. Χάραζαν μια γραμμή στη μέση, οι δύο «μάνες» κρατούσαν τα χέρια τους σφιχτά και τα παιδιά που βρίσκονταν από πίσω τους αγκαλιάζανε το καθένα το μπροστινό του για να τραβήξουνε με όση δύναμη μπορούσαν. Όποια ομάδα τραβούσε έστω και ένα παιδί  της άλλης ομάδας, από τη γραμμή προς τη δική της πλευρά, κέρδιζε.

 

Φαντίδου Μαρία (Ε΄ Τάξη)

 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΤΑ ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ

Στο χωριό μας, όπως και σε κάθε χωριό, υπάρχουν πολλά παρατσούκλια. Επειδή γνωριζόμαστε μεταξύ μας, ξέρει ο καθένας το παρατσούκλι του αλλουνού. Τα παρατσούκλια βγαίνουν από τις συνήθειες και τα χαρακτηριστικά του καθενός. Μερικά απ’ αυτά που υπάρχουν στο χωριό μας είναι:

«Βουτουράς»          : γιατί έτρωγε πολύ βούτυρο   «Τοσπαγάς»     : γιατί ήταν αργός σαν χελώνα

«Σεστέας»               : γιατί ήταν φοβητσιάρης         «Τσότσορας»  : Θόδωρος στα τούρκικα

«Γουρουνάς»          : γιατί είχαν πολλά γουρούνια «Κλαστού»     : γιατί έκλανε

«Παταρόσκα»         : γιατί ήταν χοντρή                   «Λαδάς»          : γιατί πουλάει λάδια

 «Λαλάντ»               : τρελός                                   «Πατούλ»        : γιατί ήταν άσπρος σαν βαμβάκι

«Τελής»                  : τρελός                                   «Σπανάκ»         : γιατί τρώει σπανάκι

«Περέσος»              : γιατί δε γελάει                       «Γαϊδουράς»    : γιατί έχει μεγάλο κεφάλι

«Ψαράβα»               : γιατί έτρωγε πολλά ψάρια     «Γαρτσιλού»    : γιατί έχει μεγάλα μάτια

«Κοτσέας»              : γιατί ήταν κουτσός                «Γαραμάντσ»   : γιατί ήταν μαύρη       

«Μάζε»                   : γιατί κουτσαίνει                     «Τσαχούρ»      : γιατί έχει γαλανά μάτια

«Κεσκίνσ»              : γιατί έχει μεγάλη κοιλιά        «Χούτας»         : γιατί ήταν αιμοβόρος

«Ρότσικας»             : γιατί ήταν όμορφος, λεβέντης  «Τουγκουλούκ» : χαζός, τρελός

«Πουλουτσέας»      : γιατί είχε φακίδες                  «Σιμπίρ»          : τρελός

«Κοτοσάς»             : γιατί έτρωγε καλαμπόκια (κοτόσ = καλαμπόκι)

«Ψαράς»                 : γιατί πήγαινε στα ποτάμια κάθε μέρα

«Κεφτέρ»                : γιατί έτρωγε πολλούς κεφτέδες

«Αλεπός»                : γιατί ήταν πονηρός σαν αλεπού        

«Τσουμάρσ»           : γιατί έτρωγε πολύ το τσουμούρ (ποντιακό φαγητό)

«Καράτσοπας»: γιατί ήταν τσοπάνος και ήταν μαύρος (μελαχρινός)

«Τέρσος»                : γιατί ήταν ανάποδος  (Τερσ = ανάποδος)     

«Μανομέντσα»       : γιατί ήταν μέσα στις βρωμιές

«Καγκέλτσ»            : γιατί ήταν σαν κάγκελο (ψηλός και αδύνατος)

«Τουλούχσ»            : γιατί η κοιλιά του ήταν σαν τύμπανο (τσουλούχ = νταούλι)

«Κούτα»                 : γιατί ήταν κοντή και έξυπνη

Αθανασιάδου Βέτα, Βασιλειάδης Τάσος, Κακλαμάνου Ελισάβετ, Μπούπε Βαγγελιώ,

Παπαδοπούλου Άννα (ΣΤ΄ Τάξη)

 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΞΑΔΕΡΦΟΥ ΜΟΥ

Στις 25 Ιανουαρίου γεννήθηκε ο ξάδερφός μου. Εγώ δεν μπόρεσα να τον δω γιατί ήμουνα στο σχολείο. Όταν επέστρεψα στο σπίτι δεν υπήρχε κανείς και απόρησα πού να πήγανε.

Είχε περάσει μία ώρα και τότε με παίρνει η μαμά και μου λέει ότι η θεία μου γέννησε. Εγώ της ζήτησα να έρθει να με πάρει για να τη δω, αλλά δεν μπορούσε.

Τελικά κατάφερα να πάω το απόγευμα και φυσικά να δω το μωρό. Ήτανε πολύ μικρό και μου έκανε εντύπωση. Το κεφάλι του ήταν Σα μια μικρή μπαλίτσα που παίζουν τα μωρά. Το σώμα του δεν μπόρεσα να το δω, γιατί το είχαν μέσα στις κουβέρτες.

Εγώ ήθελα να καθίσω και το βράδυ μαζί με τη θεία μου, αλλά η μαμά μου δε με άφησε. Όταν πήγα σπίτι δεν είχα τίποτα άλλο να σκέφτομαι παρά μόνο το μωρό.

Τέλος ξέρω ότι θα το ονομάσουμε Ιωακείμ κι εγώ περιμένω πώς και πώς τα βαφτίσια του.

Κακλαμάνου Ελισάβετ (ΣΤ΄ Τάξη)

 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩ ΕΙΝΑΙ …

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ

Όταν θα μεγαλώσουμε θέλουμε να ακολουθήσουμε το επάγγελμα του αστυνομικού. Για να γνωρίσουμε το επάγγελμα που θα ακολουθήσουμε πήραμε κάποιες πληροφορίες από τον αστυφύλακα κ. Βασίλη Σιδηρόπουλο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί διαλέξατε αυτό το επάγγελμα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Διάλεξα αυτό το επάγγελμα γιατί μου αρέσει.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες προσπάθειες κάνατε για να περάσετε στη σχολή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έκανα δύο προσπάθειες για να περάσω στη σχολή της αστυνομίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσο καιρό σπουδάσατε; Πού;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκπαιδεύτηκα έξι μήνες στη σχολή της αστυνομίας στα Γρεβενά. Εδώ και 5 χρόνια για να εισαχθείς στην Ελληνική Αστυνομία πρέπει να δώσεις πανελλαδικές εξετάσεις μέσω του λυκείου. Η φοίτηση στη Σχολή Αστυφυλάκων είναι τρία χρόνια, ενώ στη Σχολή Αξιωματικών είναι τέσσερα χρόνια. Και οι Αστυφύλακες και οι Αξιωματικοί είναι ανακριτικοί υπάλληλοι μετά την έξοδό τους από τη σχολή. Όλους τους προαναφερόμενους τους παρέχουν μέσα στη σχολή τροφή, στέγη και, ακόμα, πληρώνονται Σα μαθητές της σχολής αρκετά καλά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχει σημασία το ύψος για να μπει κάποιος στην αστυνομία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στην αστυνομία έχει σημασία το ύψος. Οι άντρες πρέπει να ξεπερνούν το 1,75 μ. και οι γυναίκες το 1,65 μ.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ποια υπηρεσία και σε ποιο τμήμα εργάζεστε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ανήκω στο αστυνομικό τμήμα της Αριδαίας και αυτή τη στιγμή είμαι αποσπασμένος στην Έδεσσα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Διαλέγετε μόνοι σας την υπηρεσία που θα υπηρετήσετε ή σας τοποθετούν σ’ αυτή κάποιοι άλλοι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Διαλέγουμε και μόνοι μας, αλλά, αν δεν εκφέρουμε γνώμη στο ποια υπηρεσία θέλουμε να πάμε, τότε μας τοποθετούν οι ανώτεροί μας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ένας αστυνομικός είναι μόνιμα σ’ ένα τμήμα ή τον μεταθέτουν; Κάθε πότε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μπορεί να είναι μόνιμα σ’ ένα τμήμα και, αν επιθυμεί, μπορεί να μετατεθεί μετά από αίτησή του.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιοι βαθμοί υπάρχουν στην κλίμακα της αστυνομίας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι βαθμοί που υπάρχουν στην κλίμακα της αστυνομίας από τον κατώτερο προς τον ανώτερο είναι:

1.      Δόκιμος αστυφύλακας             8. Αστυνόμος Α΄

2.      2. Αστυφύλακας                       9. Αστυνομικός υποδιευθυντής

3. Αρχιφύλακας                              10. Αστυνομικός Διευθυντής

4. Ανθυπαστυνόμος                       11. Ταξίαρχος

5. Υπαστυνόμος Β΄                        12. Υποστράτηγος

6. Υπαστυνόμος Α΄                        13. Αντιστράτηγος (Τιμητικός βαθμός για την Ελλάδα)

7. Αστυνόμος Β΄                            14. Στρατηγός (Τιμητικός βαθμός για την Ελλάδα)

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εσείς ποιο βαθμό έχετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ έχω το βαθμό του Αστυφύλακα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι πρέπει να κάνει ένας αστυνομικός για να πάρει ανώτερο βαθμό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ή με τα χρόνια υπηρεσίας ή να δώσει εξετάσεις.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπηρετούν πολλές γυναίκες στην αστυνομία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπηρετούν περίπου 10-15 % επί του συνόλου των αστυνομικών.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αντιμετωπίζονται το ίδιο με τους άντρες συναδέλφους τους από την υπηρεσία και από τους πολίτες;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Νομίζω ναι. Αντιμετωπίζονται το ίδιο και από τους συναδέλφους και από τους πολίτες.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας αρέσει αυτό το επάγγελμα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μου αρέσει πολύ, γι’ αυτό και το διάλεξα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες ώρες την ημέρα δουλεύετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η υπηρεσία στην αστυνομία είναι οχτάωρη. Οχτώ ώρες την ημέρα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε καθόλου ελεύθερο χρόνο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως. Μετά τις οχτώ ώρες που εργάζεσαι, όλος ο χρόνος είναι δικός σους.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσα χρόνια δουλεύετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δουλεύω 11 χρόνια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι πολύ επικίνδυνη η δουλειά που κάνετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι πραγματικά πολύ επικίνδυνη η δουλειά ενός αστυνομικού, γιατί έχει να κάνει καθημερινά με κλέφτες και γενικά με το έγκλημα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: ποια υπηρεσία της αστυνομίας έχει πιο επικίνδυνη αποστολή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Γενικά όλες οι υπηρεσίες της αστυνομίας έχουν επικίνδυνη αποστολή, ακόμη περισσότερο, όμως, αυτές οι υπηρεσίες που έχουν σχέση ειδικά με το έγκλημα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας αρέσουν οι επικίνδυνες αποστολές;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μου αρέσουν πάρα πολύ. Άλλωστε γι’ αυτό, με αίτησή μου, πήγα στην ομάδα πρόληψης και καταστολής της εγκληματικότητας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε πάει σε δύσκολη αποστολή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχω πάει αρκετές φορές.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς νιώθατε εκείνη τη στιγμή;

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εκείνη τη στιγμή νιώθεις την αδρεναλίνη να φτάνει στα ύψη και ενεργείς με μεγάλη προσοχή.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Συμβαίνει οι αστυνομικού να χτυπάνε κάποιον κρατούμενο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Συμβαίνει ορισμένες φορές (χωρίς βεβαίως να το επιδιώκουν οι αστυνομικοί) αν έχουμε επίθεση από εγκληματίες, και γίνεται για να προστατευτούν πρώτα οι αστυνομικοί και μετά το γενικό σύνολο των πολιτών.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είστε ικανοποιημένος από το μισθό που παίρνετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είμαι ικανοποιημένος μπορώ να πω, αλλά όχι αρκετά. Θα μπορούσαν να μας δώσουν λίγο μεγαλύτερο μισθό.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ποια ηλικία βγαίνει ένας αστυνομικός στη σύνταξη;

ΕΡΩΤΗΣΗ: Παλιά με 25 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας ένας αστυνομικός έβγαινε στη σύνταξη. Σήμερα το σύστημα έχει αλλάξει. Δε γνωρίζουμε ακόμα τι ισχύει. Περιμένουμε τους καινούριους νόμους.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι παράπτωμα πρέπει να κάνει ένας αστυνομικός για να τον διώξουν από την υπηρεσία του;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το παράπτωμα που πρέπει να κάνει ένας αστυνομικός πρέπει να είναι πολύ σοβαρό. Δηλαδή να έχει κλέψει, να έχει σκοτώσει χωρίς να είναι δικαιολογημένη αυτή του η ενέργεια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ένας αστυνομικός μπορεί να χρησιμοποιεί το υπηρεσιακό του περίστροφο όταν δεν είναι σε υπηρεσία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, μπορεί να το χρησιμοποιεί. Και όχι μόνο το υπηρεσιακό του περίστροφο, αλλά και το ιδιωτικό, προσωπικό περίστροφο που έχουν αγοράσει τώρα οι αστυνομικοί, γιατί ο αστυνομικός είναι 24 ώρες το 24ωρο σε υπηρεσία, άσχετα αν είναι διατεταγμένη η υπηρεσία αυτή ή όχι.        

Παπαδοπούλου Άννα, Σιδηρόπουλος Γιώργος (ΣΤ΄ Τάξη)

 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΥΓΕΙΑ - ΛΕΥΧΑΙΜΙΑ

Εξαιτίας του θορύβου που δημιουργήθηκε από τα κρούσματα λευχαιμίας που παρουσιάστηκαν σε στρατιωτικούς που υπηρέτησαν στην περιοχή της Βοσνίας και του Κοσόβου όπου ρίχτηκαν βόμβες που περιείχαν απεμπλουτισμένο ουράνιο, σκεφτήκαμε να πάρουμε μια συνέντευξη από το γιατρό κ. Γιώργο Θεοδοσίου σχετικά με τη λευχαιμία.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι είναι η λευχαιμία; Υπάρχει ένα είδος λευχαιμίας ή περισσότερα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η λευχαιμία είναι μια κακοήθης νόσος του αίματος και χαρακτηρίζεται από νεοπλασματική υπερπλασία των κυττάρων της λευκής σειράς, δηλαδή αυξάνονται τα λευκοκύτταρα του αίματος. Υπάρχουν πολλές μορφές λευχαιμίας. Τις διακρίνουμε σε οξείες και χρόνιες και, ανάλογα με το είδος των κυττάρων που αυξάνονται, τις διακρίνουμε σε μυελογενείς και λεμφογενείς. Οι τέσσερις βασικές μορφές λευχαιμίας είναι η οξεία λεμφογενής, η οξεία μυελογενής, η χρόνια λεμφογενής και η χρόνια μυελογενής. Εκτός από αυτές τις τέσσερις μορφές, όμως, υπάρχουν και άλλες μορφές οι οποίες είναι πολύ σπάνιες. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι την προκαλεί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τις περισσότερες φορές η αιτιολογία είναι άγνωστη. Με τη σημερινή όμως πρόοδο της ιατρικής βρέθηκαν αρκετά αίτια που προκαλούν λευχαιμία όπως είναι η χρωμοσωματική ανωμαλία, η γονιδιακή ανωμαλία, η κληρονομικότητα, η ανοσολογική ανεπάρκεια και οι περιβαλλοντικοί παράγοντες όπως είναι η ιονίζουσα ακτινοβολία, οι χημικές ουσίες και οι ιοί.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι τα συμπτώματά της;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα συμπτώματα της λευχαιμίας δεν είναι τόσο χαρακτηριστικά. Είναι συμπτώματα που τα βρίσκουμε και σε άλλες παθήσεις. Eίναι η κακουχία, η αδυναμία, η ωχρότητα του προσώπου, οι αιμορραγικές διαθέσεις, εύκολες λοιμώξεις επειδή υπάρχει μια διαταραχή στην παραγωγή των λευκών κυττάρων, η ανορεξία, o πυρετός, αρθρίτιδες (πονάνε όλες οι αρθρώσεις του σώματος) και πόνοι στα κόκαλα.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Χρειάζονται πολύ καιρό για να ανακαλύψουν οι γιατροί αν ένας άνθρωπος πάσχει από λευχαιμία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ; Συνήθως η διάγνωση της λευχαιμίας είναι και εύκολη και γρήγορη. Καμιά φορά όμως υπάρχουν δυσκολίες, κυρίως στις σπάνιες μορφές των λευχαιμιών, και υπάρχει μια δυσκολία καμιά φορά στο να δούμε ποια μορφή λευχαιμίας είναι.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει θεραπεία για τη λευχαιμία; Αν υπάρχει θεραπεία πώς γίνεται; Χρειάζονται φάρμακα; Τι είδους φάρμακα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπάρχουν μορφές λευχαιμίας που θεραπεύονται, δηλαδή είναι ιάσιμες (γίνονται καλά οι άρρωστοι). Υπάρχουν μορφές λευχαιμίας που δεν είναι θεραπεύσιμες και επιδιώκεται, σ’ αυτές τις μορφές, η ύφεση της νόσου, δηλαδή επιδιώκεται μια παράταση της ζωής των αρρώστων. Υπάρχουν, όμως, και μορφές που είναι πολύ βαριές, δε θεραπεύονται και πολύ γρήγορα οι άρρωστοι καταλήγουν στο θάνατο. Οι θεραπείες που ακολουθούνται στις λευχαιμίες είναι: η φαρμακευτική, χορήγηση δηλαδή φαρμάκων, είναι η μεταμόσχευση του μυελού  των  οστών (παίρνουν  από  υγιή  άτομα μυελό των οστών και τον μεταμοσχεύουν στους αρρώστους που πάσχουν από λευχαιμία) και οι μεταγγίσεις. Τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται είναι πάρα πολλά. Ανάλογα με τη μορφή της λευχαιμίας, ανάλογα ποιο πρωτόκολλο θα ακολουθηθεί στη θεραπεία χρησιμοποιούνται πολλών ειδών φάρμακα. Και στις ιάσιμες τουλάχιστον μορφές της λευχαιμίας χρειάζεται πολύς χρόνος θεραπείας. Φτάνουν πολλές φορές και τέσσερα και πέντε χρόνια να παρακολουθούνται αυτοί οι άρρωστοι και να παίρνουν φάρμακα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν κάποιος θεραπευτεί από τη λευχαιμία, μπορεί να αποκτήσει κάποιο άλλο πρόβλημα στον οργανισμό του;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πολλές φορές, όταν χορηγούνται φάρμακα για τη λευχαιμία, οι ασθενείς παρουσιάζουνε διάφορες επιπλοκές που μπορούν να αφήσουν κάποιο πρόβλημα. Αυτό όμως δεν είναι τόσο συχνό. Όταν ένα άτομο πάσχει από μια μορφή λευχαιμίας που θεραπεύεται και θεραπευτεί, δεν παρουσιάζει μετά πρόβλημα. Είναι καθ’ όλα υγιές και δε διαφέρει από τ’ άλλα άτομα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι είναι η χημειοθεραπεία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Χημειοθεραπεία είναι μια θεραπεία που γίνεται με φάρμακα και σκοπός της είναι η καταστροφή, ο θάνατος των κακοήθων κυττάρων, δηλαδή η καταστροφή των καρκινικών κυττάρων στον οργανισμό (χορηγούμε φάρμακα και αυτά τα φάρμακα πάνε και σκοτώνουν τα καρκινικά κύτταρα στον οργανισμό).

ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν έχεις λευχαιμία και κάνεις χημειοθεραπεία, σου πέφτουν τα μαλλιά; Γιατί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τις περισσότερες φορές πέφτουν τα μαλλιά. Πέφτουν γιατί αυτά τα φάρμακα που χρησιμοποιούμε στη χημειοθεραπεία, εκτός από την καταστροφή των καρκινικών κυττάρων, πολλές φορές καταστρέφουν και υγιή κύτταρα, και κύτταρα δηλαδή που δεν είναι καρκινικά. Έτσι, με την καταστροφή αυτών των κυττάρων, καταστρέφονται τα κύτταρα στη ρίζα των μαλλιών και έχουμε την πτώση τους.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν σου πέσουν τα μαλλιά θα ξαναφυτρώσουν;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, βέβαια. Μετά από ένα διάστημα, και αφού σταματήσει η χημειοθεραπεία, τα μαλλιά ξαναφυτρώνουν κανονικά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ποιες ηλικίες εμφανίζεται η λευχαιμία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες. Μπορούμε να τις κατατάξουμε τις λευχαιμίες κατά ηλικία και να πούμε ότι η οξεία λεμφογενής εμφανίζεται από την παιδική ηλικία μέχρι τα 15, η οξεία μυελογενής από τα 30 έως τα 40, η οξεία λεμφογενής από τα 40 έως τα 60 και η χρόνια μυελογενής πάνω από τα 50 χρόνια. Επομένως είναι μια ασθένεια που εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι κληρονομική;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι όλες οι λευχαιμίες. Αλλά υπάρχει μια κληρονομική προδιάθεση. Κάποιες μορφές λευχαιμίας μπορούμε να πούμε ότι κληρονομούνται.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια μπορεί να είναι η σχέση του απεμπλουτισμένου ουρανίου των βομβών που ρίχτηκαν στο Κόσοβο και στη Βοσνία με τη λευχαιμία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κατά την έκρηξη των βομβών με απεμπλουτισμένο ουράνιο έχουμε απελευθέρωση ιονίζουσας ακτινοβολίας και χημικών ουσιών. Και η ιονίζουσα ακτινοβολία και οι τοξικές χημικές ουσίες είναι αίτια πρόκλησης λευχαιμίας. Κυρίως κατά την ώρα της έκρηξης, άτομα που βρίσκονται σε απόσταση μερικών χιλιομέτρων από το σημείο που έγινε η έκρηξη κινδυνεύουν πολύ περισσότερο. Και  ο κίνδυνος είναι πολύ μεγάλος σ’ αυτά τα άτομα να παρουσιάσουν λευχαιμία μετά από μερικά χρόνια. Το πρόβλημα, όμως, δεν είναι μόνο αυτό. Δηλαδή η λευχαιμία δεν προκαλείται μόνο σε άτομα που βρέθηκαν εκεί την ώρα της έκρηξης και πήραν ιονίζουσα ακτινοβολία ή κάποιες τοξικές ουσίες. Συμβαίνει και το εξής. Με την έκρηξη που γίνεται δημιουργούνται και άλλα ραδιενεργά στοιχεία. Αυτά τα ραδιενεργά στοιχεία επικάθονται στο χώμα και έχουν την ιδιότητα να εισχωρούν στο έδαφος, αν θυμάμαι καλά, 1 με 2 εκατοστά το χρόνο. Έτσι φτάνουν τα διάφορα ραδιενεργά στοιχεία στο χώμα, τα διάφορα φυτά ή δέντρα παίρνουν αυτά τα ραδιενεργά στοιχεία τα οποία, αργότερα, είναι το αίτιο για να προκληθεί λευχαιμία στα άτομα μέσα από την τροφική αλυσίδα. Επίσης τα ραδιενεργά αυτά στοιχεία μπορεί σιγά σιγά με το νερό να φτάσουν στον υδροφόρο ορίζοντα, να μπούνε δηλαδή στα υπόγεια νερά, και, μετά, παίρνοντας εμείς νερό από τη γη για να πιούμε, το νερό αυτό είναι πλούσιο σε ραδιενεργά στοιχεία τα οποία είναι αίτια πρόκλησης της λευχαιμίας.

 

Φαντίδου Μαρία (Ε΄ Τάξη), Αθανασιάδου Βέτα, Μπούπε Βαγγελιώ (ΣΤ΄ Τάξη)

 

Μεταφορά στά περιεχόμενα

ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΤΕ ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ

Η ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ ΤΟΥ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

_ _ _ _ _                      Πέφτουν το φθινόπωρο.

_ _ _ _ _ _                   Η έκτασή της είναι 9.699.000 τ. χμ.

_ _ _ _ _                      Εκεί πηγαίνουμε το χειμώνα για σκι.

_ _ _ _ _                      Ποταμός της Ευρώπης.

_ _ _ _ _ _ _                Το ψηλότερο βουνό της Ελλάδας.

_ _ _ _ _ _                   Το 20ό γράμμα του αλφαβήτου.

_ _ _ _ _ _ _ _ _          Τα στενά του Γιβραλτάρ ενώνουν τη Μεσόγειο με τον … ωκεανό.

_ _ _ _                         Πρωτεύουσα της Ιταλίας.

_ _ _ _ _ _ _ _             Πόλη της Ηπείρου.

_ _ _ _ _ _ _                Ποταμός που πηγάζει από τη Ρωσία και χύνεται στην Κασπία θάλασσα.

_ _ _ _ _ _                   Το φοράει ο βασιλιάς στο κεφάλι του.

 

Κελεσίδου Αγγέλικα (ΣΤ΄ Τάξη)

 

ΑΝΕΚΔΟΤΑ

Δυο φίλοι συζητούν:

-         Ξέρεις μήπως πώς πέθανε ο τελευταίος βρικόλακας; λέει ο ένας.

-         Ναι, λέει ο άλλος. Άκουσε τα ανέκδοτα των Ποντίων κι έκανε το σταυρό του.

Παναούσης Άρης (Ε΄ Τάξη)

*       *       *

-         Γιατί οι Πόντιοι γίνονται οδοντογιατροί;

-         Για να τους κοιτάζουν μ’ ανοιχτό το στόμα.

Κελεσίδης Δημήτρης (Ε΄ Τάξη), Κακλαμάνου Ελισάβετ, Παπαδοπούλου Άννα (ΣΤ΄ Τάξη)

*       *       *

-         Πώς σε λένε, μικρέ;

-         Δεν έχω όνομα.

-         Ο πατέρας και η μητέρα σου πώς σε φωνάζουν;

-         Βλάκα!

Σελίδου Αντωνία (Ε΄ Τάξη), Μπούπε Βαγγελιώ (ΣΤ΄ Τάξη)

 

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

«Κλαιν οι χήρες κλαιν κι οι παντρεμένες»

Λέγεται για γκρινιάρηδες και ανικανοποίητους ανθρώπους, που –ενώ βρίσκονται σε καλή κατάσταση- συνηθίζουν να κλαίγονται και να παραπονιούνται.

Σελίδου Αντωνία (Ε΄ Τάξη), Σελίδου Νατάσα (ΣΤ΄ Τάξη)

*       *       *

«Νιο φτωχό μη λυπηθείς»

Το νέο που είναι φτωχός μην το λυπάσαι, γιατί είναι φτωχός από τεμπελιά.

 

 

 

Κελεσίδης Δημήτρης (Ε΄ Τάξη), Παπαδοπούλου Άννα (ΣΤ΄ Τάξη)

  Μεταφορά στά περιεχόμενα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος